Kundservice

Vi på Motala Energi jobbar ständigt med att förbättra servicen till dig som kund. Kontaktar du oss ska du mötas av trevliga, kunniga och engagerade medarbetare som vill underlätta din vardag. Välj det område som passar dig bäst.

Faktura

Frågor kring fakturering och betalning

Om du inte betalar din faktura i tid kommer du att få en påminnelse via Svea Ekonomi. Denna kan vara både kostnadsfri eller kostnadsbelagd.

Betalas inte påminnelsen inom angiven tid riskerar du att få ett inkassokrav från Svea Inkasso.

Det smidigaste sättet att anmäla autogiro är via din internetbank.

Länsförsäkringar Swedbank | Nordea | SEB | Handelsbanken

Du kan göra det via Mina sidor direkt via nätet eller med vår blankett. Gå vidare hit

Men du kan även kontakta vår kundservice på tel. 0141-250 255  eller genom att mejla   kundservice@motalaenergi.se

För att få el behöver du ha ett elnätsavtal och elhandelsavtal. Det innebär att du får två separata fakturor, en från Nätägaren och en från Elhandelsleverantören vilket är vi.

Du kan läsa mer om detta på Energimarknadsbyrån förklaring till elräkningen.

  • E-faktura går direkt till din internetbank för godkännande
  • E-postfakturan går till din mejl i form av en .pdf-fil

Det är viktigt att det är förbrukningen ni jämför, eftersom det kan finnas många orsaker till att slutsummorna på fakturan skiljer sig åt.

Några exempel på orsaker:

  • Olika avtalspriser (fast/rörligt avtal)
  • Antal elektriska prylar i hemmet
  • Antal personer i hushållet
  • Temperaturer inomhus
  • Ålder på vitvaror
  • Du kan anmäla e-faktura via vår webbplats: MINA SIDOR med länk
  • Du kan även anmäla det via din internetbank eller kontakta vår kundservice på tel. 0141-250 255 eller mejla dina personuppgifter, vilken bank du har och din mejladress till kundservice@motalaenergi.se

Kontrollera först om beloppet har dragits från ditt konto. Har det inte dragits så ber vi dig kontakta din bank för att kontrollera orsaken till detta.

Har du nyligen ansökt om autogiro kan orsaken vara att anmälan ännu inte har blivit godkänd. När din autogiroansökan är godkänd av både din bank och av oss framgår det tydligt på fakturan att beloppet kommer att belasta ditt konto. Om du har fått en pappersfaktura med en inbetalningsavi är det den som ska betalas.

Om det gått en tid sedan du gjorde din anmälan och autogirot ändå inte fungerar kan det bero på att vi har fått in fel uppgifter. Kontakta oss så hjälper vi dig!

Ström

Vanliga frågor gällande ström

Kort beskrivet är elcertifikatsystemet ett system för att främja produktionen av förnybar el. De flesta som använder el betalar för elcertifikat på sin elhandelsfaktura och alla som producerar förnybar el kan få elcertifikat från staten som de sedan kan sälja.

Grundprincipen för systemet är att producenter av förnybar el får ett elcertifikat av staten för varje MWh som producerats. Samtidigt har elhandelsföretagen en skyldighet att införskaffa en viss mängd elcertifikat i förhållande till sin försäljning och användning av el, så kallad kvotplikt

Begreppet spotpris innebär det dagliga pris som sätts på el, vilket alltså styr våra svenska elpriser. Elpriset beräknas på förbrukning per timme där avgifter för elcertifikat, moms samt energiskatt tillkommer.

Nordpool är en marknadsplats för fysisk handel med elkraft. Nordpool är ett gemensamt kraftbyte för hela Norden

Elområden är en geografisk indelning som infördes av Svenska Kraftnät år 2011. Gränserna för elområden bestäms utifrån behovet av att uppgradera elnäten för att möjliggöra mer effektiv elektricitetstransport inom Sverige. När produktionen inom ett område inte räcker för att möta efterfrågan, eller tvärtom, kan prisvariationer uppstå i detta område i jämförelse med grannområdena.

Prisskillnaderna beror vanligtvis på att det normalt sett finns mer tillgänglig och billigare elektricitet i norra Sverige än i södra delen av landet. Det är svårt att förutsäga exakt hur mycket och hur ofta priserna kommer att variera mellan norr och söder. Under en längre tidsperiod har vi dock observerat betydande prisskillnader mellan de två regionerna. Dessa prisskillnader ger oss viktig information om var investeringar i ökad nätkapacitet skulle vara mest gynnsamma. För ytterligare information om elområden kan du besöka Svenska Kraftnäts webbplats.

Avtal

Vanliga frågor gällande avtal

Det är enkelt att flytta med oss. Först behöver du kontakta din nätägare för att avsluta ditt nätavtal för din nuvarande adress och även teckna ett nätavtal för din nya adress. Sedan behöver du höra av dig till oss med ditt nya anläggnings-id samt startdatum så ordnar vi resten.

Kontakta vår kundservice på tel. 0141-250 255 eller mejla dina personuppgifter, vilken bank du har och din mejladress till kundservice@motalaenergi.se

Om du inte kan ta med Motala Energi till din nya adress (till exempel om elen ingår i hyran) så sköter din nätägare uppsägningen av oss samtidigt som du avslutar ditt nätavtal. Du får dock gärna meddela oss din nya fakturaadress så att sista fakturan kommer fram.

Du kan alltid välja att gå från rörligt elavtal till fast elavtal. Åt andra hållet, att gå från fast till rörligt avtal, brukar oftast inte vara ekonomiskt fördelaktigt för dig som kund och därför något vi inte brukar rekommendera.

Att byta till oss är enkelt. Ange ditt personnummer, mailadress samt telefonnummer under Teckna avtal och kontrollera att adressuppgifterna stämmer. Välj därefter din önskade avtalsform och beställ. Därefter är du i trygga händer händer hos Motala Energi och vi sköter resten åt dig. Smidigt va? Det är viktigt att den som slår in sitt personnummer är den person som står på elavtalet för smidigast process. Välkommen!

Genom ett aktivt val av elavtal kan du minska dina elkostnader med tusentals kronor per år. Sedan avregleringen av den svenska elmarknaden är det konsumentens eget ansvar att aktivt utvärdera de erbjudanden som finns för att välja ett elavtal som passar bäst

Mixavtal kombinerar det bästa från två världar genom att erbjuda ett fast kilowattimmepris under vinterhalvåret för att ge dig trygghet mot höga priser. När sommarhalvåret närmar sig, övergår du automatiskt till ett rörligt förvaltat kilowattimmepris för att dra nytta av de vanligtvis lägre sommarpriserna.

Värva

Vanliga frågor gällande värvning

Vi premierar dig som vill hjälpa oss. För varje kund du värvar får du 250:- avdrag på din elräkning och inte nog med det den du värvar får också 250:- i avdrag.

Fyll i formuläret och ange dina personliga uppgifter samt de nya medlemmarnas uppgifter. Ditt kundnummer hittar du på din faktura.

Övrigt

Övriga vanliga frågor

Om du har en nyansluten produktionsanläggning:

Vi som din elleverantör har skyldighet att ta emot din produktionsanläggning och kommer få den automatiskt via något som kallas för mottagningsplikt.

När anslutningen är genomförd och nätbolaget har hunnit registrera allt administrativt i sitt system kommer vi ta emot leveransen automatiskt.

Just nu har en del elnätsbolag väldigt långa hanteringstider då intresset för solceller vuxit sig stort på kort tid, men vi kommer få leveransen från det datum din anläggning matar ut el till elnätet och avtalet är aktivt hos oss. (vi kan få leveransen retroaktivt). 

Du behöver därför inte oroa dig över att någon överskottsel går till spillo. Detta kan ta allt ifrån en vecka till någon månad beroende på hur hanteringstiden ser ut hos ditt elnätsbolag.

Om du vill flytta med din solproduktion till oss från tidigare leverantör:

Behöver du skicka:

  • Anläggnings-ID för produktionen
  • Uppskattad årsförbrukning

Ovanstående uppgifter hittar du på ditt nätavtal. Du har med största sannolikhet även ett anläggnings-ID för förbrukning av el så se till att du inte blandar ihop dem. 

Vi behöver endast ditt ID för produktionen och inte förbrukningen. 

Våra 30 vanligaste frågor om solceller hittar du via länken nedan :

Klicka här för våra vanligaste frågor

Appen

Vanliga frågor gällande vår app

För att inkludera en familjemedlem i appen, gå till inställningar och välj alternativet “Lägg till Gäst”. Här kan du ange namnet och personnumret för den nya användaren. När den extra användaren vill logga in igen, välj alternativet “Logga in som gäst”. Enkelt och klart!

Börja med det första steget genom att kontrollera om det finns tillgängliga uppdateringar för appen. Du kan göra detta genom att besöka antingen App Store eller Google Play. Om det inte finns några uppdateringar tillgängliga rekommenderar vi att du avinstallerar appen och sedan laddar ner den på nytt. Om problemet fortfarande kvarstår, är du välkommen att kontakta vår kundtjänst för att felanmäla problemet antingen via e-post eller telefon.

Tyvärr är det inte möjligt just nu. Vi arbetar dock aktivt på en lösning för detta och hoppas kunna erbjuda företag användning av vår app i framtiden.

Kontakt

Våra kontaktuppgifter

Öppettider

Måndag 08.00 – 16.00
Tisdag till fredag 07.45 – 16.00
Lunchstängt 12.00 – 13.00
Stängt lördag & söndag
Tel. 0141-75 35 10

Kundtjänst

Vi på Motala Energi jobbar ständigt med att förbättra servicen till våra kunder. Kontaktar du oss ska du mötas av trevliga, kunniga och engagerade medarbetare som vill underlätta din vardag.

Amanda Bergman
Kundservice
Tel. 0141 250 255

Jesper Lång
Kundservice
Tel. 0141 250 255

Christer Axelsson
Energirådgivare
Tel. 0763 25 83 17

Ted Wennermark
VD